Het federale operahuis in de hoofdstad van Europa

De Munt / La Monnaie

© Jean-Marc Turmes

Miniaturen: Workshop opera & muziektheater voor kinderen en jongeren

De workshop, in het kader van het programma Young Opera Makers, bestaat uit twee delen: het eerste deel vindt plaats in de Ateliers van de Munt in Brussel en het tweede deel bij LOD Muziektheater in Gent. Deelnemers krijgen de kans om er enkele sleutelfiguren te ontmoeten van de lokale en internationale jeugdopera- en jeugdmuziektheaterwereld. Er komen artiesten, curatoren en producers langs om hun expertise te delen.

Tijdens de workshop willen we onderzoeken hoe opera- en muziektheatermakers een jong publiek aanspreken. Wat is volgens hen typerend voor de creatie van jeugdopera of -muziektheater? Hoe kunnen de gevoeligheden en capaciteiten van jongeren worden aangesproken op een intelligente en innovatieve manier?

De Munt en LOD Muziektheater hebben deze tweedelige workshop bedacht om in te gaan tegen het vooroordeel dat kinderen en jongeren tweederangstoeschouwers zijn, die niet ten volle kunnen genieten van een betekenisvolle en esthetisch uitdagende productie zoals een jeugdopera of muziektheaterstuk. De workshop is een gelegenheid om de klassieke formules te herzien en om de jeugd, met zijn eigen complexiteit en uitdagingen, in het centrum van een kunstproductie te plaatsen.

Het doel van de workshop: het bestaande format van jeugdopera’s en –muziektheaterstukken uitbreiden, een kritisch overzicht geven van de huidige mogelijkheden en innovatieve manieren bedenken om de gevoelens en het intellect van kinderen en jongeren aan te spreken.

Het opzet van de workshop: belangrijke internationale gasten uit het jeugdoperaveld worden uitgenodigd om langs te komen tijdens de workshop. De deelnemers krijgen vervolgens de mogelijkheid om te spreken met deze ervaren en inspirerende jeugdoperamakers. De vooroordelen over kinderen en jongeren als toeschouwers worden daarbij voortdurend in vraag gesteld. Aan het einde van de workshop in Brussel worden de deelnemers gevraagd om een concept, een schets van een voorstelling of een manifest voor te stellen. Tijdens het tweede deel in Gent werken ze verder aan dat concept en de uitvoering ervan. Het is ook mogelijk om bestaande projecten voor kinderen en jongeren mee te brengen en verder uit te werken tijdens de workshops.

De workshop start met een theoretisch kader over de manier waarop we jongeren ontmoeten. De voornaamste denkpistes zijn:

  • Empowerment: jongeren zijn in staat om kritisch en onafhankelijk te denken, en daar wordt weinig rekening mee gehouden bij jeugdproducties.
  • Polycultuur: onze samenlevingen staan voor een bijzondere uitdaging die nog steeds niet op de juiste manier wordt aangepakt door ons onderwijs en onze culturele instituties. Hoe onderzoek je de verschillende bezorgdheden, gevoelens, angsten, wensen en dromen van een jeugd die opgroeit in erg uiteenlopende culturele omgevingen? Hoe kunnen we een project opstarten dat beantwoordt aan de noden van die verschillende culturen? En hoe nemen we die culturele identiteiten op een doordachte wijze op in eenzelfde project.
  • Leeftijdsgroepen: elke leeftijd heeft zijn eigen noden en bijzonderheden.
  • Wat zijn innovatieve manieren om opera’s van de 21ste eeuw te maken? Wie zijn de creatieve teams? Hoe werken ze samen?
  • De deelnemers ontmoeten en werken samen met de lokale gemeenschappen die betrokken zijn bij Orfeo & Majnun, een community project van de Munt.
     

Na het theoretische eerste deel in de Munt volgt het praktische tweede deel bij LOD Muziektheater. Daar worden concrete voorbeelden van producties geanalyseerd en werken de deelnemers verder aan hun artistieke voorstellen. Het doel is om de interessantste voorstellen verder te ontwikkelen in Labs in 2018. Dat moet kleine producties voor kinderen en jongeren, van miniatuuropera’s tot jeugdmuziektheaterstukken, opleveren in het cultuurseizoen 2018–19.

Workshopleider: Willem Bruls
Auteur en dramaturg Willen Bruls (1963) volmaakte zijn studies Literatuur, Muziek en Kunstgeschiedenis in 1990 aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Bruls is auteur van verschillende boeken over muziek en theater, in het bijzonder een studie over Richard Wagners Ring-cyclus en oriëntalisme in opera. In 2009 publiceerde hij zijn verzamelde essays over muziek en theater. Als muziekjournalist schreef hij voor kranten en magazines als Opernwelt, De Standaard en The Wall Street Journal Europe. Als dramaturg werkte hij aan Il re pastore, Die Entführung aus dem Serail, Schoppenvrouw, Werther, Prins Igor en Xerse. Deze laatste productie realiseerde hij samen met Guy Cassiers. Met Pierre Audi realiseerde hij La Juive, Partenope, Orlando furioso, Médée en Tristan und Isolde. Samen met choreograaf Krzysztof Pastor maakte hij balletadaptaties van Shéhérazade, Romeo & Julia en The Tempest. Voor de Ruhrtriennale en Toneelgroep Amsterdam schreef hij een podiumadaptatie van Pier Paolo Pasolini’s Teorema die werd geselecteerd voor het Lincoln Center Festival in New York. Bruls gaf workshops over hedendaags muziektheater in Barcelona, Hoart, Stavanger, Gent en Aix-en-Provence. Hij werkt momenteel aan een operalibretto rond het thema Aleppo en is ook adviseur voor de uitvoerende kunst bij de Raad voor Cultuur.

Deze workshop staat open voor: componisten, creatieve teams, pianisten, decorontwerpers, zangers, podiumregisseurs, visuele kunstenaars, schrijvers

Uiterste datum voor inschrijvingen: 10 april 2017

Aantal mogelijke deelnemers: 11 enoa-artiesten & 4 plaatsen voor deelnemers gekozen door de gastinstelling

Selectiecriteria:
CV + motivatiebrief. De deelnemers moeten beschikbaar zijn tijdens de twee sessies (sessie 1: van 8 tot 12 juni, Ateliers van de Munt / sessie 2: van 4 tot 8 september, LOD muziektheater)

PRAKTISCHE INFORMATIE

Voertaal: Engels

Locatie: Ateliers van de Munt, Leopoldstraat 23, 1000 Brussel, België

Aankomst: Brussel, 7 juni 2017

Vertrek: Brussel 13 juni 2017

Contact: empowerment@demunt.be

Deel deze pagina