Het federale operahuis in de hoofdstad van Europa

LA MONNAIE DE MUNT

Troika Dance

In het seizoen 2019-20 stellen de Munt, KVS en het Théâtre National Wallonie-Bruxelles samen zeventien dansvoorstellingen voor, met naast de vaste huischoreografen ook heel wat nieuwe namen op de affiche. Troika Dance biedt zo de grootste dansprogrammering aan in Brussel.

Om een zo breed mogelijk publiek te bereiken, werd de Troika Pass in het leven geroepen. Deze kaart is beschikbaar aan de prijs van € 9 en biedt 20% korting op alle dansvoorstellingen die het label Troika meekrijgen, mits de tickets in één van de drie huizen worden gekocht. Abonnees kunnen deze Troika Pass op eenvoudige aanvraag gratis bekomen.

Troika Pass

 
Heeft u uw Troika Pass al aangevraagd? Dan kunt u automatisch van uw korting genieten door u in te loggen op onze website of uw tickets te reserveren via MM Tickets.

A Love Supreme
A Love Supreme is een kwartet gecreëerd door Salva Sanchis en Anne Teresa De Keersmaeker op het gelijknamige album van de iconische jazzmuzikant John Coltrane.
12.9 > 29.9.2019 | De Munt in de Rosas Performance Space

Memento Mori & Faun
In Memento Mori staat Sidi Larbi Cherkaoui stil bij wat we achterlaten na de dood, bij wat er overblijft na het heengaan van een dierbare. In Faun, een opdrachtwerk in het kader van honderd jaar Ballets Russes, bewerkt hij Nijinski’s bekende choreografie L’Après-midi d’un faune.
19.9 > 21.9.2019 | De Munt in het Koninklijk Circus

Coloured Swans 1 & 2
In welke mate bepalen lagen van opgelegde identiteiten hoe een artiest beweegt, spreekt, zingt... Moya Michael nodigt telkens een andere artiest uit waarmee ze wil samenwerken. Elke nieuwe ontmoeting leidt tot een solo gecreëerd met en voor de artiest, als een van de zwanen in Coloured Swans. Dans en performance worden doorspekt met video, zang en tekst.
15.10 > 16.10.2019 | KVS

Kind – Peeping Tom
Kind vormt het derde luik van een trilogie waarin onderzoek wordt gevoerd naar verborgen emoties in gezinsconstellaties. Na Vader en Moeder vertrekt Peeping Tom nu volledig vanuit het kind. Hoe zien kinderen de wereld, hoe gaan ze om met angsten en verlangens?
17.10 > 25.10.2019 | KVS

Requiem pour l.
Samen met veertien muzikanten uit verschillende continenten zoeken Alain Platel en Fabrizio Cassol een fysieke en visuele vertaling van Mozarts onaf gebleven dodenmis. Door het versmelten van jazz, populaire Afrikaanse muziek en opera breiden ze het Requiem uit met andere sonore variaties. Als theater, net zoals religie, helpt om met onheil en dood om te gaan, dan geldt Requiem pour L. als de verbeelding van een ander soort ceremonie van de rouw.
26.11 > 28.11.2019 | Théâtre National Wallonie-Bruxelles

Botero en orient
Taoufiq Izeddiou en zijn drie dansers creëeren op scène hun eigen composities – bruut, kwetsbaar en intrigerend. Geïnspireerd op de wereld van schilder Fernando Botero die op ingenieuze wijze vorm en lichaam uitvergroot, puren zij een onverwachte schoonheid uit lichamen die niet beantwoorden aan het beeld dat we hebben van dansers. Ze stellen daarmee onze hedendaagse beeldvorming en onze referenties in vraag. Maar ook schreeuwen en krijsen... om ons wakker te schudden, de onderdrukking en de vernedering aan te klagen, de uitzinnige horror van Abou Ghraïb uit te spreken.
11 . 12 > 14. 12.2019 | Théâtre National Wallonie-Bruxelles

Zeitigung
Voor Zeitigung nodigden Anne Teresa De Keersmaeker en Alain Franco de jonge choreograaf en danser Louis Nam Le Van Ho uit om samen met hen aan de slag te gaan met hun tien jaar eerder gemaakte choreografie Zeitung.
11 . 12 > 14. 12.2019 | De Munt in het Kaaitheater

Traces – A danced concert
In Traces breekt Wim Vandekeybus uit het stenen labyrint van stad en beschaving. Hij gaat op zoek naar sporen ouder dan mens en geheugen. En plooit terug op de intuïtie, het lichaam, het nu... in een verhaal dat taal overstijgt en alleen via dans en muziek kan worden verteld.
13.12 > 18.12.2019 | KVS

Achterland
Achterland was de eerste Rosasvoorstelling die in première ging in de Munt. Een kleine dertig jaar later staat de voorstelling er nog steeds.
29.1 > 9.2.2020 | De Munt in het Kaaitheater

Every Direction Is North
Every Direction is North – ontstaan uit improvisaties waaruit Karine Ponties de beweging kristalliseerde en structureerde – is een gesprek over eenzaamheid en opgroeien. Met haar gevarieerde ritmische en lexicale schriftuur dwingt de choreografe de Russische dansers van het Ballet van Moskou ertoe hun lichamen op een obstinate manier te onderwerpen aan externe en interne krachtvelden en daarin met koppige waardigheid hun plaats te verdedigen.
4.2 > 8.2.2020 | Théâtre National Wallonie-Bruxelles

Le Chant des ruines
Voor deze genuanceerde en interactieve scenografie, nodigt Michèle Noiret vijf dansers met verschillende achtergronden uit om te reageren op onze leefwereld die complexer, chaotischer en onzekerder blijft worden. De choreografe bedacht een inventieve schriftuur, onderbroken door onverhulde rustmomenten, van losstaande frases die zich zonder schijnbare logica opvolgen. Alles verloopt volgens een inwendige maalstroom die veruitwendigd wordt in haar choreografie.
18.2 > 22.2.2020 | Théâtre National Wallonie-Bruxelles

Pasionaria
Samen met zijn gezelschap La Veronal zet Marcos Morau zijn transversaal choreografisch onderzoek verder waarbij hij zich laat voeden door een mix van artistieke expressievormen: van film over literatuur naar de plastische kunsten. Zijn scenografie – acht dansers in een decor van bestudeerde perfectie, koude kleuren en koele esthetiek – exploreert de emotionele afstandelijkheid waar we naartoe evolueren en plaatst vraagtekens bij de idee van vooruitgang die ons wordt opgelegd.
24.3 > 28.3.2020 | Théâtre National Wallonie-Bruxelles

Piano works Debussy
Piano Works Debussy is een fysiek duet tussen choreografe Lisbeth Gruwez en pianiste Claire Chevallier. Samen zoeken ze de ruimte tussen de noten in de composities van Claude Debussy, rebel en uitdager onder de vormvaste componisten.
26.3 > 28.3.2020 | KVS

Boy Breaking Glass
“Hoe overleef je in een systeem dat je niet volledig aanvaardt?” Met indrukwekkende, energieke bewegingen en bezwerende ritmes verenigt Boy Breaking Glass dans en theater. Een krachtige en inspirerende voorstelling die tot nadenken stemt.
24.4.2020 | KVS

Coloured Swans 3
Moya Michael is bezig aan een indrukwekkende reeks theaterportretten. In haar derde Coloured Swan-solo legt ze de verschillende aspecten die haar bestaan beïnvloeden, bloot. Zo verkent ze o.a. het colorisme en het niet in staat zijn om vrij te bewegen. Verwacht je aan een weelderige waaier van beelden, muziek en dans.
8.5 > 9.5.2020 | KVS

Rain Live
Sinds de creatie in 2001 groeide Rain uit tot een van de sleutelwerken in het repertoire van Anne Teresa De Keersmaeker en een van de meest charismatische voorstellingen van de hedendaagse dans.
15.5 > 20.5.2020 | De Munt

Rauschen
In haar nieuwe project reflecteert Sasha Waltz over een samenleving die, ingesloten in het landschap van haar perfecte leefruimtes, de wereld uit het oog is verloren.
27.5 > 30.5.2020 | De Munt in de KVS

Deel deze pagina