Het federale operahuis in de hoofdstad van Europa

De Munt / La Monnaie

© Anne Van Aerschot

Dans

Bach. Cellosuiten

Anne Teresa De Keersmaeker, Jean-Guihen Queyras, Rosas

Inleiding

Johann Sebastian Bachs Cellosuites worden beschouwd als een mijlpaal in de westerse muziekgeschiedenis. De intellectuele en architecturale structuur, ritmische vitaliteit en melodische verwevenheid blijven ons vandaag aanspreken. Anne Teresa De Keersmaekers affiniteit met Bach bleek al uit verschillende eerdere voorstellingen. Ze blijft een choreografische schriftuur nastreven die de essentie van Bachs muziektaal vat. In dit stuk worden de zes suites, uitgevoerd door de wereldbefaamde cellist Jean-Guihen Queyras, bewerkt, bevraagd en uitgevoerd in een choreografie voor drie dansers en twee danseressen, waaronder Anne Teresa De Keersmaeker zelf. Deze fascinerende symbiose van muziek en dans onthult zowel het wezen van elke suite afzonderlijk als hun onderlinge wisselwerking.

Muziek
  • Johann Sebastian Bach 6 Suites a Violoncello Solo senza Basso, BWV 1007–1012 (ca. 1720)
  • György Kurtág Jelek II op. 5b (1961–1999), Arnyak (1999), Az hit (1998), János Pilinszky / Gérard de Nerval, op. 5b (1986), In memoriam Aczél György
Bezetting
Bezetting

ChoreografieANNE TERESA DE KEERSMAEKER
CelloJEAN-GUIHEN QUEYRAS

BelichtingLUC SCHALTIN
KostuumsAN D’HUYS

Gecreëerd met en gedanst door
ANNE TERESA DE KEERSMAEKER, MARIE GOUDOT, MICHAËL POMERO, JULIEN MONTY, BOŠTJAN ANTONČIČ

ProductieROSAS
CoproductieLA MONNAIE / DE MUNT, RUHRTRIENNALE, CONCERTGEBOUW (BRUGGE), LE THÉÂTRE DE LA VILLE AVEC LE FESTIVAL D’AUTOMNE À PARIS, SADLER’S WELLS (LONDON), LES THÉÂTRES DE LA VILLE DE LUXEMBOURG, OPÉRA DE LILLE, LUDWIGSBURGER SCHLOSSFESTSPIELE, ELBPHILHARMONIE (HAMBURG), MONTPELLIER DANSE 2018
CopresentatieKAAITHEATER, BOZAR MUSIC

Agenda

Agenda