Het federale operahuis in de hoofdstad van Europa

De Munt / La Monnaie

Madama Butterfly
© Emmanuelle Brisson

Opera

Madama
Butterfly

Giacomo Puccini

Inleiding

EVEN FLADDERT ZE / NAAR DE ONSTUIMIGE VLAM / DAN HET DONKER IN

“Als ik niet ontroerd word, als het libretto mijn hart niet raakt, dan is het niets voor mij.” Puccini wist wat hij zocht in een operalibretto... en dat het verhaal van een fragiele Japanse ‘vlinder’ hem diep raakte, blijkt uit elke noot van de partituur. De jonge geisha Cio-Cio-San wacht al jaren op de terugkeer van haar Amerikaanse ‘echtgenoot’, de marineofficier Pinkerton. Wanneer ze eindelijk de ware toedracht begrijpt, is haar lot bezegeld en volgt ze het pad dat haar erecode haar oplegt. Madama Butterfly markeerde een nieuwe stap in Puccini’s evolutie, waarbij hij zijn muzikale pallet verrijkte met het exotisme van het Verre Oosten. Dat zijn directe emotionaliteit universeel is, blijkt uit de wereldwijde en blijvende populariteit van dit werk. Aan Hotel Pro Forma, bij ons bekend van Rachmaninov Troika in 2015, om Oost en West samen te brengen in een theaterritueel voor vandaag. Roberto Rizzi Brignoli, kenner van het Italiaanse repertoire, maakt zijn Muntdebuut. 

Korte inhoud

Cio-Cio-San, liefkozend ‘Butterfly’ genoemd, is geisha geworden nadat haar familie in armoede is vervallen. Huwelijksbemiddelaar Goro koppelt haar aan Pinkerton, een Amerikaanse marine- officier die in Nagasaki is gestationeerd. Tijdens de huwelijksceremonie wordt ze door haar familie verstoten omdat ze haar voorvaderlijke religie heeft afgezworen door Pinkertons geloof aan te nemen. Na een liefdesnacht met Pinkerton is Butterfly alleen achtergebleven. Hij heeft beloofd om terug te keren, maar de jaren gaan voorbij. Butterfly blijft wachten, samen met hun kind dat ondertussen is geboren. Op een dag keert Pinkerton terug in het gezelschap van zijn Amerikaanse vrouw Kate. Wanneer Butterfly begrijpt dat zijzelf nooit zijn vrouw zal zijn, pleegt ze rituele zelfmoord – zo zal ze tenminste een eervolle dood sterven...

Downloads
Galerij

Galerij

Bezetting
Bezetting

Muzikale leiding ROBERTO RIZZI BRIGNOLI
BASSEM AKIKI (10, 12, 14/2)

Regie KIRSTEN DEHLHOLM (HOTEL PRO FORMA)
Co-regie JON R. SKULBERG
Medewerking regie MARIE LAMBERT
Decors MAJA ZISKA
Kostuums HENRIK VIBSKOV
Belichting JESPER KONGSHAUG
Dramaturgie KRYSTIAN LADA
Medewerking choreografie KENZO KUSUDA
Medewerking marionnet ULRIKE QUADE
Koorleider MARTINO FAGGIANI

Cio-Cio-San ALEXIA VOULGARIDOU
AMANDA ECHALAZ (1, 3, 7, 9, 12/2)
Suzuki NING LIANG
QIULIN ZHANG (1, 3, 7, 9, 12/2)

Kate Pinkerton MARTA BERETTA
F. B. Pinkerton MARCELO PUENTE
LEONARDO CAIMI (1, 3, 7, 9, 12/2)
Sharpless ARIS ARGIRIS
Goro RICCARDO BOTTA
Il Principe Yamadori ALDO HEO
Lo zio Bonzo MIKHAIL KOLELISHVILI
Il commisario / L’ufficiale WIARD WITHOLT
Yakuside RENÉ LARYEA
Madre di Cio-Cio-San BIRGITTE BØNDING
Zia di Cio-Cio-San ROSA BRANDAO
Cugina di Cio-Cio-San ADRIENNE VISSER
Marionnetspelers TIM HAMMER, JORIS DE JONG, RUBEN MARDULIER, SUZE VAN MILTENBURG

Symfonieorkest en koor van de Munt

PRODUCTIE De Munt / La Monnaie
COPRODUCTIE Ulrike Quade Company
MET DE STEUN VAN Belfius

Agenda

Agenda