Het federale operahuis in de hoofdstad van Europa

LA MONNAIE DE MUNT

Short & Sweet

15 vragen aan Benjamin Attahir

Naar aanleiding van de wereldcreatie van Le Silence des ombres, vroegen we componist Benjamin Attahir om onderstaande vragen kort en prachtig te beantwoorden.

Op welke leeftijd dook je voor het eerst in de muziek?

Op mijn vijfde. En dan, op mijn dertiende, helemaal. Onomkeerbaar.

Je voornaamste karaktertrek?

Obsessief.

Wat neem je mee van een reis naar het verleden?

De sfeer van die avond op 29 mei 1913 in het Théâtre des Champs-Élysées.

Welke kwaliteit waardeer je bij anderen?

Geduld.

Je muzikale invloeden?

Britten, Penderecki, Dhafer Youssef, Trio Joubran...

Wat betekent de Middellandse Zee voor jou?

Een wieg.

Je drie lievelingsauteurs?

Milan Kundera, Patrick Modiano, Lancelot Hamelin.

Het laatste muziekstuk dat je hebt beluisterd?

The Greatest Discovery van Elton John – live in Edinburgh, 1976.

De geluiden waar u bijzonder aan gehecht bent

De branding van de oceaan en de aankondiging van een trein die het station binnenrijdt.

Je werkritueel?

Een lange douche, om onder de stralen een dagje componeren voor te bereiden.

Je grootste tekortkoming?

Lichtgeraaktheid.

Je geliefkoosde instrument?

De stem.

Wat zou je willen zijn?

Iemand die wat wijzer is.

Je lievelingsdier?

De muis.

Wat zou de bekroning van je artistieke loopbaan zijn?

Mijn bevriende artiesten en muzikanten tot het einde aan mijn zijde kunnen hebben.

over Benjamin Attahir

Componist Benjamin Attahir (1989) startte vioolstudies aan het conservatorium van Toulouse, studeerde vervolgens compositie aan het Parijse Conservatoire en won intussen tal van wedstrijden en onderscheidingen. Zijn werken, waarvoor hij ergens halfweg tussen Oost en West inspiratie put, worden besteld en gespeeld door de belangrijkste orkesten en muzikanten: Daniel Barenboim (Al Fajr, 2017), het Ensemble intercontemporain (Et nous tournions autour de ces fontaines hallucinées, 2016), L’Orchestre National de France (N’zah, 2010), de Philharmonie de Paris (La femme fendue, 2018) of de Franse sterviolist Renaud Capuçon (het recente concerto voor viool en sopraan). Benjamin Attahir was recent composer-in-residence bij het Gstaad Festival (2018) en het Orchestre National de Lille (2017-19). Dit Muntseizoen hoort u meer van zijn werken tijdens het Concertino van 11 oktober.

Deel deze pagina