Fr  |  Nl  |  En

MyMM




Newsletter

Voornaam
Naam
E-mailadres

Filtreren op media: 

Songs not Bombs

Interview An Pierlé & Marie Daulne

De Munt - Interview An Pierlé & Marie Daulne

Naar aanleiding van ons project Songs not Bombs begeleiden Marie Daulne van Zap Mama en An Pierlé de winnaars van de wedstrijd tijdens een masterclass, met als hoogtepunt een slotgala in de Munt op 13 oktober aanstaande. Een gesprek met deze twee grote dames uit de pop- en wereldmuziek.

Zowel bij het schrijven van popmuziek als van opera’s zet je woorden op muziek. Welk verband bestaat er volgens jullie tussen opera en andere muziekgenres?

An Pierlé: Er zijn tal van links, want de opera wil uitdrukking geven aan emoties, een verhaal vertellen. De spanningsboog en muzikale conventies zijn dan wel weer verschillend. Volgens mij kun je de ‘operahits’ van toen vergelijken met de hits van vandaag. Natuurlijk zou ik graag over een operabudget kunnen beschikken voor mijn eigen projecten, om met echte orkesten, decors en kostuums te kunnen werken, en de luxe te hebben om nummers te schrijven die een geheel vormen, zonder me af te hoeven vragen of de lengte en structuur wel geschikt zijn voor de radio. Nu ik erover nadenk, besef ik plots dat ik eigenlijk al halverwege tussen popmuziek en opera in zit!
Marie Daulne: Ik heb het gevoel dat de opera aan een elite toebehoort. Het genre stamt uit een ver verleden en is het huwelijk van verschillende traditionele Europese kunstdisciplines. De componisten van die tijd waren in volmaakte harmonie met en hadden oog voor het verband tussen de menselijke emoties en de natuur, waardoor de emoties uiterst waarachtig zijn weergegeven en op die manier tijdloos worden.

Jullie schrijven jullie muziek en voeren ze ook uit. Hoe kijken jullie tegen het creatieproces aan?

M.D.: Je moet aandachtig luisteren naar de boodschap die je verwacht wordt over te brengen, en die muzikaal en emotioneel moet kloppen. Je moet de makers begeleiden in de context van het van tevoren vastgelegde thema. Daarbij is het natuurlijk bijzonder handig als je elkaar blindelings kunt vertrouwen en alle hindernissen kunt wegnemen.
A.P.: Het creëren zelf is heel wat minder romantisch geworden sinds de geboorte van mijn dochter, omdat ik bijzonder gestructureerd te werk moet gaan, maar daarom is het niet minder mysterieus. Het is een combinatie van je laten meevoeren op een wolk van inspiratie en een ambacht uitoefenen. Ik schrijf erg graag en blijf benieuwd naar wat ik ga doen. Blijkbaar kan ik bijzonder sterke emoties losmaken. Mensen denken wel eens dat ik het over hen heb in mijn liedjes, en dat vind ik erg belangrijk. Soms heeft het niets te maken met wat het nummer voor mij persoonlijk betekent, maar ik kan me wel vinden in die vorm van sublimatie. Voor een publiek te mogen spelen en die energie te kunnen delen, dat is natuurlijk het allermooiste geschenk…

Als ik in het licht van onze productie Shell Shock ter herdenking van de Eerste Wereldoorlog, de woorden ‘Vrijheid’, ‘Vrede’ en ‘Oorlog’ uitspreek, waar denken jullie dan aan?

M.D.: Dan zeg ik: “Laten we ervoor zorgen dat onze geest tot rust komt, zodat we geen oorlog meer hoeven te voeren en eindelijk in vrijheid kunnen leven!”.
A.P.: Dit is een tijd waarin zich tal van angstwekkende dingen voordoen en we zwaar bevochten vrijheden stuk voor stuk verliezen. Voor mijn laatste album Strange Days heb ik twee nummers specifiek over de oorlog geschreven, wat niet eenvoudig was omdat ik er nooit een heb meegemaakt. Het lijkt misschien arrogant of ongepast om te schrijven over vreselijke dingen die anderen ook echt meemaken. Ik probeer me altijd te baseren op dingen die ik heb gelezen of gezien, en die emoties hebben losgemaakt die ik wel degelijk zelf heb ervaren. Zo is het nummer ‘Suburban Skies’ het resultaat van alles wat ik over Dresden heb gelezen, maar ook van interviews met piloten van bommenwerpers die bevelen moesten opvolgen en zelf ook bang waren dat ze nooit meer zouden thuiskomen om met hun liefje te trouwen, net als al diegenen die vreesden dat ze de schuilkelders nooit meer zouden verlaten om naar hun geliefden terug te keren. Het nummer ‘Secret Thoughts’ beschrijft het beeld van een soldaat uit de Eerste Wereldoorlog die in het ziekenhuis terechtkwam na een gasaanval. Ik weet niet waarom, maar ik beschrijf altijd beelden en gevoelens die in me opkomen, alsof er een film in mijn hoofd wordt afgespeeld.

Wat verwachten jullie van het project Songs not Bombs van de Munt?

A.P.: Ik kan nauwelijks wachten om de nummers te beluisteren en het jonge talent te ontdekken. Misschien zijn er wel mensen bij die na jaren voor het eerst hun liedje durven te laten horen… Ik kijk ook erg uit naar de menselijke uitwisseling. En dat we dat avontuur mogen afsluiten met een gala in de prachtige zaal van de Munt is een echt cadeau! M.D.: Een nieuwe ervaring en een nieuwe uitdaging die we met verschillende mensen mogen delen!

Wat verwachten jullie van de kandidaten die zich voor dit speciale avontuur zullen inschrijven? Waarnaar zijn jullie precies op zoek?

M.D.: Voor mij is het nog wat vroeg om op die vraag te antwoorden, daarvoor moet ik al iets verder in het werkproces zitten. Ik heb er nog geen duidelijk beeld van, we zien het wel!
A.P.: Voor mij mogen de inzendingen gaan van pop tot elektro, hedendaagse muziek en hip hop. Als je echt ernstig met je muziek bezig bent, zijn alle stijlen en tijdperken interessant. Ik hoop een zeldzame parel te ontdekken, en sterke maar ook grappige momenten te beleven…

Interview opgetekend door Marie Goffette

article - 14.8.2014

 

Songs not Bombs

 Drukken

La Monnaie ¦ De Munt
Keep the
lights on!